
Kiezen voor een responsive of adaptive webdesign?
Bij het laten maken van een website, dien je tegenwoordig rekening te houden met het feit dat websites niet meer alleen op desktops en laptops worden bekeken. Consumenten vertonen steeds meer online zoekgedrag via mobiele apparaten, veelal smartphones en tablets. Door verschillende schermgrootten is het van belang geworden om website content leesbaar te maken op alle apparaten. Adaptive en responsive webdesign zijn hiervoor twee mogelijkheden. Voor welke van de twee gaat u echter? Beiden vormen hebben immers als doel de website optimaal weer te geven op uw beeldscherm.
Responsive webdesign voor de beste leeservaring
Een responsive website (RWD) reageert op de schermgrootte van uw apparaat. Dit houdt in dat er gewerkt worden met breekpunten en percentages. Komt de schermgrootte onder een x-aantal pixels, dan vinden er veranderingen plaats in het ontwerp (de weergave en de rangschikking) en de typografie. Zo kan een hoofdmenu als mobiele versie worden weergegeven als een hamburgermenu (3 horizontale streepjes onder elkaar).
Responsive webdesign wordt momenteel gezien als het standaard webdesign van een website. Kort gezegd is het kenmerk van een responsive site een 'fluid grid'. Dit houdt in dat het design bestaat uit meeschalende afbeeldingen en CSS media queries. Zo kunt u ten alle tijden een optimale leeservaring verwachten voor uw bezoekers, waardoor uw conversieresultaten zullen verbeteren.
Adaptive webdesign voor de beste gebruikerservaring
Een adaptive website (AWD) gaat nog een stap verder dan responsive webdesign. Bij adaptive webdesign wordt uw website op verschillende pixelgrootten samengesteld ('static grid'), waarbij het type apparaat van de bezoeker leidraad is voor de weer te geven grootte. Dit is vanwege de verschillende templates wel een tijdrovender en kostbaarder proces. Adaptive webdesign geeft daarbij echter wel mogelijkheden de bezoeker op maat te bedienen, en laadt de website snel op alle apparaten.
De functionaliteit van een adaptive website kan dan ook worden aangepast. Door middel van GPS data kunnen bijvoorbeeld bedrijven in de omgeving worden weergegeven, wordt er op basis van de internet verbinding gekozen voor een bepaalde bandbreedte voor een video of wordt er de mogelijkheid geboden een foto direct vanaf de smartphone camera te uploaden. Hiermee wordt er zorg gedragen voor een hogere conversie.
De keuze voor RWD of AWD is afhankelijk van uw situatie
Zowel responsive als adaptive webdesign hebben voordelen voor de conversie van uw website. Een responsive website wordt veelal als het standaard webdesign gezien om bezoekers van uw website optimaal te kunnen bedienen. In sommige situaties is het echter nog voordeliger om daarbij in te kunnen spelen op de locatie, de internetverbinding van het apparaat en/of andere mogelijkheden van webdesign, zodat u bezoekers nog gerichter kunt verder helpen (adaptive website). De keuze voor RWD of AWD kunt u bespreken met onze partners na het aanvragen van een gratis en vrijblijvende offerte.
Laatst gewijzigd: 2017-06-01 10:50:58
Terug naar overzicht